Amikor túlpörög a turizmus

0
303

Az elmúlt pár évben megfigyelhető, hogy a turizmus a világ bizonyos pontjain hirtelen mértékben növekedett meg. Egyre több városban megfigyelhető a szezonális túltelítettség. Többek között Barcelonában, Dubrovnikban, vagy Velencében, ahol a csúcsszezonban, olyan tömeg árasztja el az utcákat, az üzleteket, az éttermeket és a hoteleket, amit a város már nem bír el. Ennek a jelenségnek a legkézenfekvőbb oka a külföldi turisták számának gyors ütemben történő növekedése. Ez részben a kínai középréteg megerősödésének köszönhető, mellyel megnőtt az utazni vágyó, fizetőképes csoport. Továbbá a közösségi médiákon, Facebook, Instagram oldalakon látható képet, feltöltések okozta ingerek, melyek arra ösztönzik az embereket, hogy induljanak el és fedezzék fel a világot. Illetve az általuk követett személyekhez hasonló selfie-ket készíthessenek és oszthassanak meg a világ bármely tájáról.

Ez a jelenség feszültségeket szül, mivel a helyi lakosság egyre nehezebben tűri a megállás nélkül érkező embertömegeket. Mallorca-ban a helyiek élő láncot alkottak, hogy megvédjék a közösséget. Velencében pedig szövegeket akasztottak ki, amelyekkel jelzik, hogy nem kérnek a tömegturizmusból. Problémát jelent az „Airbnb” jelenség, ami miatt megnövekedtek a bérleti árak és ez sem a helyieknek sem a turistáknak nem jó hír.

Van megoldás!

Az Utazási és Turisztikai Világtanács 5 pontból álló stratégiát ajánl a tömegturizmussal küzdő régióknak.

Az első, hogy jobban szét kell osztani az érkező turistákat egy szezonon belül ezzel csökkentve a túlterhelést.

Megoldást jelent a turisták elosztása az agglomerációs területeken, egymáshoz igazítva a kereslet és kínálat közti árakat, szabályozva a szállások turista aktivitását.

De nem csak a turistáknak létrehozott szabályban van a megoldás. Fel kell hívni a figyelmet, hogy minden egyes utazó, turista hozzájárulhat a tömegturizmus csökkentéséhez. Például nem a csúcsszezonban utazik el bizonyos túltelített városokba, abban az esetben, ha ez kivitelezhető. Illetve, ha nem csak a fő látványosságokra fókuszál és ellátogat kevésbé központi épületekhez, templomokhoz, múzeumokhoz ezzel segítve a tömegturizmus elleni küzdelmet.

Mindent összevetve a turisták száma nem fog csökkenni az elkövetkező években. Sőt 2030-ra 50%-os növekedést jósolnak. A probléma, hogy a új turisztikai célpontok száma nem növekszik ebben az ütemben, ezért tovább fog nőni a tömegturizmus által okozott feszültség több a turizmus szempontjából első számú városban.

forrás: https://www.tourism-review.com