A távmunka sarkalatos kérdései, avagy ezért nem tudunk hatékonyan dolgozni otthonról

0
74
A koronavírus-járvány előtt a vállalatok egyenletes ütemben, óvatosan haladtak a digitalizáció felé, azonban a járvány 5-10 évvel meggyorsította ezt a folyamatot.

Az elmúlt egy évben az alkalmazottak világszerte távmunkára váltottak, és ezáltal a munkahelyek is teljesen átalakultak. Kezd általános norma lenni a „home office”, és a legtöbb vállalat már kitapasztalta azokat az eszközöket és platformokat, amelyeken keresztül a munka hatékonyan folyik a saját medrében. Azonban sok cég még mai napig küzd ezzel a problémával.

Vajon mi áll a digitalizálódás útjába?

A technológia kulcsfontosságú kérdés a digitális munkahely létrehozásában, azonban a siker legtöbbször a biztos alapokon múlik. Egy Capgemini jelentés szerint a munkahelyek közel 62 százaléka szerint a kulturális kérdések jelentik az elsődleges akadályt a digitális munkahelyek sikerességében.

A vállalatok vezetői túl nagy jelentőséget tulajdonítanak az új eszközök és platformok integrálásának, azonban az alkalmazottakat csupán az utolsó lépésként avatják be az új rendszerbe.

Ahelyett, hogy a kialakítás során is teret engednének nekik, és közös ötletek alapján kerülnének beiktatásra az eszközök, csupán csak a folyamat végén részesülnek egy betanítási folyamatban, és már bele is csöppennek a digitális munkavégzésbe.

Miért is probléma ez?

Az új eszközök és platformok használatának elsajátítása nem egyik percről a másikra történik, így a dolgozók folyamatosan küzdenek a lépéstartással, problémák merülhetnek fel, technikai kérdések adódhatnak és ezáltal a munka lelassul, a vezetőség pedig nem érti, hogy a létrehozott felületeken keresztül miért nem működik optimálisan a munka.

Éppen ezért be kell látni, hogy a digitális térben más játékszabályok működnek. A szervezetnek együtt kell dolgoznia, hogy fejlődni tudjanak. Ugyan számos lehetőség kínálkozik, amellyel a hatékonyságot és az elvégzett munkát automatikusan lehet mérni, azonban a munka alapja még mindig az emberi erőforrás. Tehát fontos, hogy a dolgozók megosszák egymással az ismereteiket, tapasztalatokat és újra felépítsék csapatukat a digitális térben is.

Egy másik fontos tényező az, hogy a vállalat ne integráljon fölöslegesen újabb és újabb platformokat a munkamenetbe. Egyrészt az esetleges felületek használati díja egy idő után jelentős költségeket vonhat maga után, másrészt az alkalmazottak dolgát is megnehezíti abban, hogy átlássák a teljes rendszert.

A RingCentral által közzétett jelentés szerint: „Az alkalmazottak közel 69 százaléka évente legalább 32 munkanapot tölt azzal, hogy a különböző alkalmazásokat váltogatja, hogy a munkáját tudja végezni. Ez óriási pazarlás mind időben, mind munkaerőben.”

Szerencsére a legtöbb esetben a munka 80 százalékát meg tudják oldani egy olyan felületen, ahol az általános teendőket, mint például projektmenedzsment, együttműködések, folyamattervezés vagy esetkezelés, el tudják intézni. Azonban akadnak olyan speciális feladatok is, amelyek elvégzésére nem alkalmas a kijelölt platform, így kénytelenek valami másra váltani – ez az érték általában 20 százalék körül alakul.

A digitális munkahelyek másik kulcsfontosságú tényezője a figyelemmegosztás

A legtöbb ember különböző alkalmazások és feladatok között ugrálva tölti a napjait. A folyamatosan pittyegő, zizegő értesítések, a szaggatott beszélgetések és az egyéb tényezők állandóan megzavarják a dolgozók koncentrációját.

Ugyan nem tűnik valós problémának, de az, hogy a munkavállalók nem tudnak hosszú ideig elmélyedni a feladatukban, az a cégek hatékonyságát akár 80 százalékkal is csökkentheti.

A Kaliforniai Egyetem tanulmánya szerint az alkalmazottak átlagosan három percet töltenek egy adott feladattal, mielőtt áttérnének valamilyen más tevékenységre. Viszont nem lehet úgy hatékonyan dolgozni, hogy állandóan kizökkentik az embert a gondolatmenetből, vagy mi magunk teremtjük meg a figyelemelterelő környezetet 30 megnyitott oldallal a böngészőben és félbehagyott beszélgetésekkel.

Ha ezeket a kihívásokat sikerül legyőzni, és egy olyan digitális munkakörnyezetet kialakítani, ahol mindenki érintettnek és értékesnek érzi magát, akkor lehetséges, hogy akár a járvány lecsengése után is sok vállalat az online térben marad.

A cikk szerzője Blősz Dalma

Az eredeti cikk itt olvasható: https://makronom.mandiner.hu/cikk/20210215_a_tavmunka_sarkalatos_kerdesei_avagy_ezert_nem_tudunk_hatekonyan_dolgozni_otthonrol