Digitális tanulás és infokommunikáció az oktatásban

0
59
Az Európai Bizottság célja az oktatás és a képzés korszerűsítése a kutatás és az innováció támogatásával, valamint a tanuláshoz szükséges digitális technológiák népszerűsítésével. Az iskolák kényszerű bezárása még sürgetőbbé tette a korábban kitűzött digitalizációs célokat az oktatás területén.

A digitális tanulás cselekvési terve

Az Európai Bizottság 2018-ban fogadta el a digitális oktatási cselekvési tervet. 2020-ban aztán a világjárvány hatására, és a lezárásokra reagálva, kiadták az Oktatás és Képzés Digitalizálása című kiadványt is.

A cselekvési terv felvázolja, hogy az EU miként segítheti az egyéneket, az oktatási intézményeket és az oktatási rendszereket a hatékonyabb alkalmazkodásban, a digitális korban.

Célkitűzések:

  • a digitális technológia eredményesebb felhasználása az oktatásban,
  • a releváns digitális kompetenciák és készségek fejlesztése,
  • az oktatás színvonalának emelése az adatok és tanulmányok alaposabb elemzése által,
  • az európai identitás megerősítése az oktatás és a kultúra révén,
  • a fejlesztések elősegítése egy nagy teljesítményű digitális oktatási rendszer érdekében,
  • a digitális készségek és kompetenciák fejlesztése a digitális átalakulás érdekében.

Kutatás és innováció finanszírozása

Az Európai Unió számos programot finanszíroz a kutatás és innováció terén a digitális oktatás témájában. Többek között a Horizont 2020, a hetedik Keretprogram (FP7) és a Versenyképességi és Innovációs Keretprogram (CIP) által.

A Horizont 2020 program a következő területekre terjed ki:

  • új generációs internet
  • tanulási és készség technikák
  • technológiák a hatékonyabb tanulásért és oktatásért
  • korszerű digitális játék

A Horizont 2020 programban 2018-2020 között a Bizottság az intelligensebb, nyitottabb, megbízhatóbb és személyre szabott oktatási megoldásokkal kapcsolatos intézkedések támogatására összpontosított. Ezek segítettek a digitális oktatás optimalizálásában, és lehetővé tették a tanulók számára, hogy kapcsolódjanak a társaikkal és befolyásolják a tartalmakat.

Az Európai Bizottság finanszírozza az egész Európára kiterjedő oktatási és értékelési technológiai rendszer fejlesztését. Illetve támogat néhány projektet, melyek olyan európai polgárok át- és továbbképzését könnyíti meg, akik eddig kiszorultak a digitális térből és oktatásból. A Bizottság elindított egy kísérleti programot is, amely segíti a figyelemhiányos hiperaktivitással, illetve koncentrációs nehézségekkel küzdő tanulók szüleit és pedagógusait.

Az iskolák digitalizálása

Az Európai Bizottság 2019-ben felmérte az iskolák fejlődését az infokommunikáció terén, és meghatározott egy modellt, egy digitálisan jól felszerelt tanteremhez. Ezt a felmérést 31 országban végezték el, a 27 tagállamon kívül Izlandon, Törökországban, Norvégiában és az Egyesült Királyságban. A felmérésnek köszönhetően átfogó képet kaptak az európai oktatás digitális állapotáról, az ahhoz szükséges infrastruktúra helyzetéről, használatáról és az elfogadottságáról.

Hazánkban a napokban várható, hogy átadják az első digitális tantermeket a High-Tech-Suli program keretében. A szakmai zsűri által kiválasztott öt iskolában a korlátozások feloldása utána a gyerekeket nem csak megújult, digitalizált tantermek várják vissza, hanem azokat korszerűen használni képes, megfelelően képzett pedagógusok is.

A cikket fordította: Papp Helga

Az eredeti cikk itt olvasható: https://makronom.mandiner.hu/cikk/20210326_digitalis_tanulas_es_infokommunikacio_az_oktatasban