Légi közlekedés: 2023-ra a légitársaságok nagy része bevezeti a digitális útlevél és a biometrikus azonosítás technológiáját

0
57

Lassan a világon mindenhol enyhítenek a korlátozásokon és ez a turizmus újraindulását is jelenti. A repülőterek és légitársaságok számára különösen nagy kihívást jelent a biztonságos újranyitás előkészítése, a társadalmi távolságtartás betartatása, miközben nagyszámú utas halad át az ellenőrző pontokon.

Az utasoknak már most is digitális egészségügyi igazolást kell felmutatniuk és úgy tűnik, a jövőben is előnyt jelent majd ez a megoldás, ugyanis az igazolások elősegítik a biometrikus azonosítás fejlődését, különösen az arcfelismerést, ami még inkább felgyorsítja az egészségügyi ellenőrzéséket.

Az első lépések

2019-ben a világ legnagyobb, légitársaságokat tömörítő szövetsége, a Star Alliance a japán NEC Corporation vállalattal közösen bejelentette egy biometrikus azonosítási platform bevezetését. A platform egy opt-in rendszer, amely lehetővé teszi a Star Alliance ügyfelei számára az érintkezésmentes szolgáltatások igénybevételét, mint például a check-in, bőrönd leadás vagy a beszállókapukig való eljutás. Ez azt jelenti, hogy az utasról készített képet hozzárendelik a beszállókártyájához és útleveléhez, ezután pedig minden ellenőrzőponton csak bele kell néznie egy kamerába és indulhat tovább, nincs szükség a dokumentumok bemutatására.

A technológiát már több légitársaság is alkalmazza; a Lufthansa és a Swiss Airlines tavaly novemberben jelentette be, hogy bizonyos járatokon Frankfurt és München között az utasokat biometrikus azonosítás segítségével ellenőrzik. Az amerikai Spirit Airlines légitársaság már az arcfelismerő rendszer tesztelését végzi a Fort Lauderdale-Hollywood nemzetközi repülőtérről induló járatain.

Szabványok bevezetése

A világ egyik vezető légiközlekedési kommunikációra és információtechnológiára szakosodott cége, a SITA által készített kutatás szerint a légitársaságok nagy része 2023-ra bevezeti a digitális útlevél és a biometrikus azonosítás technológiáját.

Ennek megvalósításához az Amazon Web Services olyan technológiai megoldást kínál, melynek köszönhetően a fejlesztők kép- és videóelemzéseket adhatnak az alkalmazásaikhoz, amelyek képesek arcok észlelésére, elemzésére és összehasonlítására az ellenőrzésekhez. Így az utasok az Amazon segítségével percek alatt ingyen létrehozhatnak egy fiókot és a Rekognition funkció segítségével elvégezhetik az azonosítást.

Azonban ahhoz, hogy a rendszer valóban zökkenőmentesen működjön és növelje az utazás élményét egy egységes, minden légitársaságnál érvényes szabványt kell létrehozni, hogy az utasoknak csak egyszer kelljen regisztrálniuk a rendszerbe. Ez lehetővé tenné a rendszerek átjárhatóságát és az átszállás során az utas adatai az érintett légitársaság számára elérhetőek lennének.

A biztonság kérdése

Sokan mégis tartanak a biometrikus személyazonosítástól, mondván, hogy a kormány visszaélhet az adatokkal. A légitársaságok azonban azzal védekeznek, hogy az adatokhoz csak az arra jogosultak férhetnek hozzá.

A cikk szerzője Krakkai Alexandra.

Az eredeti cikk itt olvasható: https://makronom.mandiner.hu/cikk/20210501_legi_kozlekedes_2023_ra_a_legitarsasagok_nagy_resze_bevezeti_a_digitalis_utlevel_es_a_biometrikus_azonositas_technologiajat