A borászok is szembesültek a poszt-COVID tünetekkel. Jamie Williams az Isobel londoni reklámügynökség vezető partnere a lehetséges tendenciák nyomába eredt. A koronavírus-járvány után a borpiacon várhatóan öt direktíva lesz megfigyelhető.

A borászoknak az elkövetkezendő időkben több kihívással is szembe kell majd nézniük: a kínálatvezérelt kiskereskedelemi nyomástól kezdve, az éghajlatváltozáson át, a megváltozott fogyasztói és vásárlói szokásokon keresztül, az egyre változó és fejlődő trendekig. Az Egyesült Királyságban a vírushelyzet 5 éves visszaesést eredményezett a bor kereskedelemben, miközben a fiatalabb generációk kevesebb alkoholt fogyasztanak, mint elődeik. Ezen felül pedig versenytársa akadt a gin és a kézműves sörök személyében.

Kevés olyan kultikus fogyasztható termék létezik, amely ekkora érzelmi töltéssel rendelkezik az emberek számára. A borfogyasztás sokak számára szenvedély, a kultúra kifejeződése, erős történelmiséggel, mely jelen esetben megmentheti a további hanyatlástól.

A koronavírus életünk szinte minden szegmensét átszabta és újratervezte. A borászati szokások abszolút része ennek a változásnak. Azzal, hogy az emberek otthonmaradásra kényszerültek és kiszorultak a vendéglátás területéről, áttértek az otthoni fogyasztásra. Ezzel pedig azonnal átalakították a kereskedelmi metódusokat. Megfigyelhető például, hogy az üvegenkénti átlag is növekedett, többet költenek a fogyasztók egy üveg borra, mint a vírus előtt.

Öt jól kirajzolódott trend figyelhető meg az elmúlt időszakban, amely befolyásolta az Egyesült Királyság boriparát.

E-kereskedelmi növekedés

Ahogy minden más termék úgy a borvásárlás területén is megfigyelhető az ugrásszerű növekedés az e-kereskedelemben. A járványhelyzet alatt a túlzott kereslet miatt egy időre például a Virgin Wines felfüggesztette a megrendelések felvételét. De egy másik precedens, a Naked Wines kereslete 80 százalékkal növekedett a tavalyi lezárás első két hónapjában, és új megrendelők száma pedig megháromszorozódott.

A borvásárlás jelenleg jelentősen meghaladja az online vásárlási indexeket. Az Egyesült Királyság italpiacán 14 százalékos részesedést ért el, míg ugyanez az online vásárlások területén 40 százalékos. Az első vásárlók számát elnézve és a vásárlói adatokat tekintve a trend növekedésére a jövőben is számítani lehet.

Több bor, a különböző alkalmakra

Az otthon töltött idő során az emberek elkezdtek több időt szentelni az ételek elkészítésére és azok elfogyasztására, ami társult a hozzá választott italokkal. Megfigyelhetőek voltak korábbi preferenciák, de most úgy tűnik a látókör és az érdeklődés szélesedett. Azzal, hogy a fogyasztók nem járnak el otthonaikból, a társasági élet lekorlátozódott, így nincsenek kiszolgálva, sokkal inkább egyedi döntéseikre és saját ízlésük megismerésére kényszerültek, ami kedvezett a borkereskedelemnek.

Új szokások 

A társadalmak berendezkedtek az otthoni életre, ezzel csökkentve a személyes kontaktálást, így pedig megváltoztak a fogyasztói igények is. Ez pedig a borok csomagolásán is észrevehető, megjelentek a nagyobb dobozos és kannás kiszerelések. Az elemzés szerint hiába nyitnak meg a közösségi helyek, a nagyobb kiszerelések maradnak, amelyek jellemzően főleg a fiatalabb fogyasztókat célozzák meg.

Alacsony vagy nulla alkoholtartalom

Bár az italpiacon óriási igény mutatkozik az alkoholmentes termékek iránt, a borok ebben a tekintetben erős lemaradásban vannak. Ennek oka valószínűleg a társadalom negatív megítélése, mivel sokkal kevésbé elfogadott cikknek számít, mint az alkoholmentes sör, illetve az ízélmény is problémás kérdés. Mindeközben a sörpiac legnagyobb nyertese ez a verzió. Tavaly nyáron 58 százalékos eladási növekedést mutatott az alkoholmentes sörök tekintetében. Ha sikerül gazdaságos előállítási technikát alkotni és az íz kérdést orvosolni az várhatóan jó hatást gyakorolna az alkoholmentes borok piacára is.

Helyben vásárlás 

Nem lehet elmenni az elmúlt éveket jellemző trendek mellett, melyek befolyásolták az angol borok keresletét. Ezek segítették a helyi termelők felfelé ívelő eladási rátáit. Ilyen irányok voltak az új Brexit-környezet, a falusi turizmus iránt megnövekedett igény vagy az éghajlatváltozás. Jelenleg 502 kereskedelmi szőlő ültetvény működik, és csak az elmúlt évben 80 új termelő indult el, melyek évente 5,5 millió palackot gyártanak. Az ár mindig is problémát jelentett a helyi adottságok miatt, de az új Brexit-környezet, melynek általános törekvése a mennyiség helyett minőség célkitűzés, a környezettudatosabb helyi termékek fogyasztásának szemlélete, mind megágyaz az angol borok ígéretes jövőjének.

A cikk szerzője Szalga Bogi.

Az eredeti cikk itt olvasható: https://makronom.mandiner.hu/cikk/20210603_a_bor_jovoje_a_covid_utan