Nincs több elveszett bőrönd: a légitársaságok hozzák a megoldást

0
49

„Sajnos a légitársaságok nem dicsekedhetnek a leghatékonyabb technológiával” – jelentette ki Pascal Buchner a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) információs részlegének vezetője.

Bárki, akivel már előfordult, hogy elvesztette poggyászát egy utazás alkalmával, egyetértene a fentebb leírtakkal, és még nem is beszéltünk a késésekről, ami csak tovább borzolja a kedélyeket. Mindennek ellenére a légitársaságok ígéretet tettek arra, hogy hamarosan jelentős befektetésekkel fogják orvosolni az imént említett problémákat.

A legjelentősebb tényező: az adat

Tisztában vagyunk azzal, hogy az adatok adják az alapját egy-egy légitársaság teljesítőképességének

– mondta Buchner.

Az adathalmazok képezik ma már mindennek az alapját, legyen szó a megelőző karbantartásokról, a poggyászkezelésről, a szállítmány követéséről vagy a munkavállalók irányításáról. Tehát leszögezhetjük, hogy a sikeres működés kulcsa az adatok kezelése.

Egy utazás során az utas közel 10 különböző szervezettel kerül kapcsolatba – magával a légitársasággal, a hatóságokkal, a földi személyzettel, mindez legalább két reptéren -, ezek mindegyike komoly biztonsági eljárást alakított ki, melynek során a poggyászok és az úti okmányok hátterében egy folyamatos adatcsere történik

– emelte ki Jacques Demael, a SITA (informatikai és telekommunikáció vállalat) stratégiai és üzleti támogatásért felelős alelnöke. Azt is megosztotta a nyilvánossággal, hogy az elmúlt években rekordsebességgel nőtt a kezelendő adatok száma.

Csomagkövető rendszer

Egy ilyen soklépcsős, összetett folyamat során, mint ami a reptereken is lezajlik, egy a poggyászok nyomon követésére alkalmazott rendszer és a folyamatos információmegosztás azok állapotáról, jelentősen csökkentené a csomagok elkeveredésének az esélyét. Demael hozzátette, hogy mindez számszerűsítve akár 66 százalékos fejlődést jelentene a társaságok számára. 

Azonban az említett fejlesztéseken túl is sok teendő akad. A SITA egyik 2020-as jelentéséből ugyanis kiderül, hogy 2019-ben világszerte 25,4 millió csomag tűnt el, ami a légitársaságok számára hatalmas, vagyis pontosabban 2,5 milliárd dolláros költségeket vont maga után.

A következő évek

A világot behálózó pandémia nem segítette a légiközlekedés résztvevőit. A IATA azonban arra számít, hogy 2022-re a iparágnak sikerül felzárkóznia a 2019-es szintre, valamint nullszaldóval, esetleg profittal zárhatják majd az évet. Ez a regeneráció viszont maga után vonja az adatok számának hirtelen növekedését.

A valós idejű adatok felhasználásával a repterek és légitársaságok könnyebben és hatékonyabban határozhatják meg forrásaikat, ami azt jelenti, hogy a kapuknál, a jegykezelő pultoknál, illetve a csomagkezelő központban is megfelelő számmal állna rendelkezésre személyzet, valamint a váratlan körülmények, mint például a kedvezőtlen időjárás és a járatok törlése is könnyűszerrel kezelhetővé válna.

Valós idejű információra van szükség

Az Air Canada egy New York központú vállalat, ahol a Sisense által kifejlesztett platformot használják az adatok összegyűjtésére. Ezeket az adatokat a társaság elérhetővé teszi a teljes személyzet számára, az utasokkal közvetlen kapcsolatba lépő dolgozóktól egészen a vezetőkig.

Shaul Shaley, az Air Canada biztonsági elemzésekért és innovációért felelős menedzsere mondta:

Csak a mérések által lehetséges a fejlődés és ezek egyre inkább közelednek a valós idejű állapothoz.

Hagyományos módon ezek az adatok e-mailben, PDF-ként vagy egyszerű irányítópultokon keresztül kerültek továbbításra, ami egy lassú folyamatot jelent, emellett pedig rengeteg hibalehetőség merülhet fel. Azonban most az Air Canada ezeket az információkat appok, okosórák és az egyre fejlődő 3D-s környezetek segítségével osztja meg.

Shaley szerint: „Minden az adatok közlésén múlik, a megfelelő emberek irányába a megfelelő időben. Ma már nehéz elképzelni, hogy az illetékes arra az időre abbahagyja a munkáját, amíg bemegy az irodába, hogy kinyomtasson egy PDF fájlt, illetve megkeresse az irányítópulton a számára szükséges e-mailt, majd aztán feldolgozza az adatokat.” 

Belegondolva, tényleg furcsa lenne, hogy a mai modern világban ezt a megoldást válasszuk, mintsem egy kattintással megoldjuk a régen több napig tartó folyamat problémáit.

A következő lépés szerinte, hogy a felmerülő problémákat még azok bekövetkezte előtt, idejében fel kell ismerni.

Az American Airlines példája

Az American Airlines-nál a korábbi 100 rendszert 10 újba sűrítették össze, hogy ezáltal a begyűjtött adatok kezelhetőbbek legyenek. A mai napig ez a technológia több, mint 8 ezer dolgozó munkájára volt hatással, mind a teher- mind az utasszállítás folyamán. Továbbá több, mint 30 ezer ügyfelet érintettek az újítások.

Rengeteget tanulhatunk abból az adatmennyiségből, ami beérkezik hozzánk a vásárlói magatartás, a szállítmányozási teljesítmény és egyéb ismétlődő problémák alapján

– fejtette ki véleményét Jessica Tyler az American Airlines szállítmányozásért felelős igazgatója. Kiemelte: „Sok esetben mintákat fedezhetünk fel, melynek segítségével sikeresen meg tudunk előzni egy közeledő problémát.”

Összefoglalva tehát a légitársaságok működése egy rendkívül összetett folyamat, sok szereplővel, akik mind befolyást gyakorolnak rá. A légiközlekedés azonban hamarosan új korszakba lép, melyben a csomagok nyomon követését egy rendszer segítségével tervezik véghez vinni, ezzel elkerülve az esetleges kavarodásokat, hiszen ezzel ők is tudják csökkenteni a költségeket, valamint az utasok is jobb élménnyel távoznak a reptérről, tudván, hogy minden rendben volt.

A cikk szerzője Szecsődi Ramóna.